top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverPieter Huyghe

Het zit allemaal in je hoofd

Continue verbetering, sprint, businesswaarde. Het zijn slechts enkele van de modewoorden die kwistig in het rond gegooid worden in bedrijven die wanhopig pogen te bewijzen dat ze Agile zijn. Het grote probleem zit er in: als deze terminologie enkel als modewoord dient, krijgen ze plots een volledig andere (en foute) mening:

  1. Continue verbetering: altijd MEER opleveren

  2. Sprint: prop zoveel mogelijk werk in een zo klein mogelijk tijdsframe

  3. Businesswaarde: geen tijd verliezen om aan technische zaken te werken die later misschien ontploffen

  4. Technische schuld: je hebt je job fout gedaan

Daarom is het belangrijk om te starten met de basis: mindset. Je kan ieder mogelijk Scrum en Kanban bord in Jira maken, zonder te snappen waar het concept eigenlijk om gaat. Dan ben je lekker Agile op papier, maar het zal je bedrijf niet vooruit helpen. Integendeel: mensen zullen vast komen te zitten in procedures die geen steek meer houden en de druk op hen zal stijgen zodat er geen ruimte is voor hen om te evolueren tot die goed geoliede machine waar je als bedrijf op aast.

Natuurlijk is het veranderen van een mindset gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is een werk van lange adem, waarbij het belangrijk is met jezelf te beginnen. Practice what you preach. Een goede start is bijvoorbeeld om deze terminologie niet te bekijken als enkel iets wat in een IT omgeving wordt gebruikt. Ze zijn geestestoestanden waarin zowel jij als een bedrijf zich kunnen bevinden. Dit betekent:

  1. Continue verbetering: kijk terug naar de voorbije periode. Durf je manier van werken en handelen onder handen nemen, zowel voor jezelf als je team. Welke impact had dit op je werk en op wat opgeleverd werd? Wat kan hierin beter? Zoek waar het mogelijk en gewenst is om hier iets aan te doen

  2. Sprint: een tijdspanne om een toevoeging van waarde te creëren voor de klant, het team en het bedrijf

  3. Businesswaarde: verbeter de functionele mogelijkheden en/of werkervaring voor de business

  4. Technische schuld: Technologieën en best practices veranderen. Daarom is technische schuld iets wat altijd zal opbouwen. Dit aanpakken is belangrijk om kwaliteit te kunnen blijven bieden aan de business

Het is niet nodig en zelfs niet nuttig om meteen te gaan focussen op Scrum en Kanban borden zonder deze concepten te snappen. Scrum en Kanban zijn frameworks die je helpen het resultaat van een bestaande mindset te halen, niet omgekeerd.

Aangeraden lectuur omtrent het onderwerp:

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Mensen en interacties boven processen en tools

Soms merk je nog het best wat voor werkgever je hebt als er zich een uitzonderlijk geval voordoet. Bij deze een voorbeeld waarom Elmos zo’n topper is om voor te werken. Ik moest naar de bandencentrale

Praat met elkaar

Ik wil even inzoomen op het eerste statement van het agile manifest. Daar staat namelijk: “Mensen en interacties boven processen en tools”. We zijn al zo ver gekomen dat bedrijven inderdaad beginnen b

Post: Blog2_Post
bottom of page